De Fast Radio Burst, FRB 20220610A is afkomstig van een nieuwe bron

Fast Radio Burst FRB 20220610A, de krachtigste radioflits ooit waargenomen, werd op 10 juni 2022 gedetecteerd. Deze was afkomstig van een bron die 8.5 miljard jaar geleden bestond toen de universum was slechts 5 miljard jaar oud, wat de bron het meest bekend maakt voor een FRB. Men dacht dat de bron een enkele, onregelmatige bron was melkweg of een groep van drie verre sterrenstelsels. Echter, onderzoek naar beelden gemaakt door Hubble telescoop bij follow-up na zijn ontdekking onthult zeven bronnen, waarvan er één werd geïdentificeerd als de gastheer melkweg. De gastheer melkweg Er werd ook vastgesteld dat het een stervorming was melkweg. De studie identificeerde het systeem als een compact melkweg groep waarvan de leden tekenen van onderlinge interactie vertoonden. Sterrenstelsels in compacte groepen zijn ongebruikelijk, daarom presenteert de vondst van FRB 20220610A uit een dergelijke omgeving een nieuwe oorsprong van FRB's.

Snelle radiobursts (FRB's), ook wel Lorimer Bursts genoemd, zijn extreem energetische flitsen van radiogolven. Ze zijn zeer kort en duren enkele milliseconden. Sinds de eerste ontdekking in 2007 door Duncan Lorimer zijn er ongeveer 1000 FRB's gedetecteerd.

De snelle radioburst FRB 20220610A werd gedetecteerd op 10 juni 2022. Vier keer energieker dan nabije FRB's, het was de krachtigste snelle radioburst (FRB) ooit waargenomen. Het was ontstaan ​​uit de bron die 8.5 miljard jaar geleden bestond universum was slechts 5 miljard jaar oud. De FRB had 8.5 miljard jaar gereisd om dit te bereiken Hubble. De bron was tot nu toe de verst bekende bron voor welke FRB dan ook en men dacht dat het een enkele, onregelmatige bron was melkweg of een groep van drie verre sterrenstelsels.

Echter, scherpe beelden vastgelegd door de Hubble telescoop voor vervolgonderzoek nadat zijn ontdekking heeft onthuld dat de bron van FRB 20220610A niet 'één monolithische melkweg'. Meestal zijn FRB's afkomstig van geïsoleerde sterrenstelsels. In plaats daarvan was deze snelle radioflits afkomstig van een op elkaar inwerkend systeem van minstens zeven sterrenstelsels die zich dicht bij elkaar bevonden op het pad van samensmelting. Deze ontwikkeling breidt de lijst met mogelijke bronnen van FRB's uit.

De oorsprong en het mechanisme van de vorming van FBR zijn niet duidelijk begrepen. Niettemin is men het erover eens dat zeer compacte lichamen net als neutronen zijn ster or zwart gat zijn betrokken bij het genereren van krachtige radiostoten. Extreme natuurkundige verschijnselen zoals botsing van zwart gat of neutron ster, sterbevingen wanneer de korst van een neutron ster ondergaat plotselinge aanpassingen, het plotseling knappen van verwarde magnetische velden van het meest intens magnetische type neutronensterren (een proces dat lijkt op de vorming van zonnevlammen, maar op veel grotere schaal), periodieke interactie van magnetosferen van een paar baan neutron sterren zijn enkele van de mogelijke mechanismen voor de vorming van snelle radio-uitbarstingen (FRB's).

De wetenschap van de oorsprong en het mechanisme van vorming van snelle radio-uitbarstingen (FRB's) is grotendeels onvolledig, maar de laatste studie vult een kennislacune op.

1. NASA Hubble-missieteam. Nieuws – Hubble vindt vreemde thuisbasis van verste snelle radioburst. Geplaatst op 09 januari 2024. Verkrijgbaar bij https://science.nasa.gov/missions/hubble/hubble-finds-weird-home-of-farthest-fast-radio-burst/