Ter herinnering aan professor Peter Higgs, bekend van het Higgs-deeltje

De Britse theoretisch natuurkundige professor Peter Higgs, bekend vanwege het voorspellen van het massale veld van Higgs in 1964, overleed op 8 april 2024 na een korte ziekte. Hij was 94.

Het duurde ongeveer een halve eeuw voordat er sprake was van fundamentele massale donaties Higgs-veld zou in 2012 experimenteel kunnen worden bevestigd CERN onderzoekers van de Large Hadron Collider (LHC) rapporteerden de ontdekking van een nieuw deeltje, consistent met het Higgs-deeltje.

Het Higgs-deeltje, het deeltje geassocieerd met het Higgs-veld, gedroeg zich precies zoals voorspeld door het Standaardmodel. Het Higgsdeeltje heeft een zeer korte levensduur, ongeveer 10 jaar-22 seconden.

Het Higgs-veld vult het hele gebied Universum. Het is verantwoordelijk voor het geven van massa aan alle fundamentele deeltjes. Wanneer de universum begon, hadden geen enkele deeltjes massa. Deeltjes kregen hun massa uit het fundamentele veld dat geassocieerd is met het Higgs-deeltje. Sterren, planetenHet leven en alles kon alleen ontstaan ​​dankzij het Higgsdeeltje. Daarom wordt dit deeltje in de volksmond het goddeeltje genoemd.

Professor Higgs ontving in 2013 samen met Francois Englert de Nobelprijs voor de Natuurkunde “voor de theoretische ontdekking van een mechanisme dat bijdraagt ​​aan ons begrip van de oorsprong van de massa van subatomaire deeltjes, en dat onlangs werd bevestigd door de ontdekking van het voorspelde fundamentele deeltje, door de ATLAS- en CMS-experimenten bij de Large Hadron Collider van CERN”.

Bronnen:

1. Universiteit van Edinburgh. Nieuws – Verklaring over de dood van professor Peter Higgs. Gepubliceerd op 9 april 2024. Beschikbaar op https://www.ed.ac.uk/news/2024/statement-on-the-death-of-professor-peter-higgs

Magnesiummineraal reguleert vitamine D-spiegels in ons lichaam

Een nieuwe klinische proef laat zien hoe mineraal magnesium...