ADVERTENTIE

MediTrain: een nieuwe meditatie-oefensoftware om de aandachtsspanne te verbeteren

ENGINEERING & TECHNOLOGIEMediTrain: een nieuwe meditatie-oefensoftware om de aandachtsspanne te verbeteren

Study heeft een nieuwe digitale meditatie-oefensoftware ontwikkeld die gezonde jonge volwassenen kan helpen hun aandachtsspanne te verbeteren en te behouden

In het snelle leven van vandaag, waarin snelheid en multitasking de norm worden, worden volwassenen, met name jonge volwassenen, geconfronteerd met enorme uitdagingen, waaronder arme aandachtsspanne, verminderde academische / werkprestaties, verminderde tevredenheid te midden van enorme afleiding. Aandacht of focus op een taak of gebeurtenis is een fundamenteel cognitief proces dat cruciaal is voor onze hogere-orde cognitie zoals geheugen, besluitvorming, emotioneel welzijn en dagelijkse activiteiten. Sommige onderzoeken, ondersteund door matige bewijzen, hebben het potentieel van de daad van meditatie bij het verminderen van angst, depressie en pijn of pijn door veranderingen in de hersenen teweeg te brengen.

In een op 3 juni gepubliceerde studie in Natuur Menselijk gedrag, beschrijven onderzoekers een nieuw, op zichzelf staand, gepersonaliseerd digitaal meditatietrainingsprogramma genaamd 'MediTrain' die de nadruk legt op 'gerichte aandacht'-meditatie met als doel deze voor de gebruikers te verbeteren. Het doel van het programma is het bereiken van gerichte interne aandacht voor de ademhaling en het aanpakken van afleidingen met succes om de aandacht weer op de ademhaling te richten. Het belangrijkste idee achter dit programma was om te kijken of het een positief effect kan hebben op de concentratie en aandachtsspanne. In tegenstelling tot andere beschikbare meditatie-apps, is MediTrain ontworpen, ontwikkeld en getest als een meditatie-geïnspireerde software programma dat centrale aspecten van traditionele meditatie integreert met een op neuroplasticiteit gebaseerd closed-loop-algoritme voor cognitieve vooruitgang - een benadering die succesvol is geweest als onderdeel van andere niet-digitale interventies.

Het MediTrain-programma is getest in een gerandomiseerde gecontroleerde studie met 59 gezonde volwassen deelnemers tussen 18 en 35 jaar die in twee groepen werden verdeeld. 22 deelnemers namen deel aan de proef en gebruikten het programma op een Apple iPad Mini2 en 18 deelnemers zaten in de controlegroep die niet-gerelateerde andere meditatie-apps gebruikten. Het programma begint door de deelnemers eerst via een opname te instrueren hoe ze hun aandacht met gesloten ogen op hun adem kunnen richten, bijvoorbeeld door lucht in hun neusgaten of beweging van hun borstkas. Vervolgens kregen ze de instructie om zich bewust te zijn van het afdwalen van hun geest (bijvoorbeeld door bepaalde afleidingen) en als ze eenmaal zijn afgedwaald, moeten ze proberen hun aandacht weer op hun ademhaling te richten.

Het programma vereiste een cumulatieve oefening van 20-30 minuten per dag, bestaande uit zeer korte meditatieperioden. Aan het begin van het gebruik van het programma moesten de deelnemers zich slechts 10-15 seconden per keer op hun adem concentreren. Deze duur werd langzaam verlengd naarmate de deelnemer leerde hoe hij zich kon concentreren. Geleidelijk aan gedurende 6 weken van het gebruik van het programma, werden de deelnemers aangemoedigd om de totale hoeveelheid tijd waarin ze hun focus konden behouden te vergroten. De deelnemers controleerden regelmatig hun dagelijkse voortgang en werd gevraagd of ze de focus konden behouden in een eenvoudig ja/nee. Gebaseerd op de introspectie en zelfrapportage van de deelnemer na elk meditatiesegment, gebruikte het closed-loop-algoritme van het programma een adaptief trappenalgoritme om de moeilijkheidsgraad bij de volgende stap aan te passen, dwz de duur van de focus geleidelijk verlengen of de duur verminderen wanneer de focus wankelt. Deze regelmatige feedback van het programma zorgt dus niet alleen voor aanmoediging en maakt introspectie door de deelnemers mogelijk, het wordt ook door MediTrain gebruikt om de duur van de meditatiesessies te personaliseren, afhankelijk van de capaciteiten van elke deelnemer. Deze op maat gemaakte methode zorgt ervoor dat deelnemers niet ontmoedigd raken door hun eerste pogingen. De gegevens werden rechtstreeks vanuit de app naar de onderzoekers gestuurd.

Resultaten toonden aan dat de aandachtsspanne van deelnemers met gemiddeld zes minuten was verbeterd (na een starttijd van 20 seconden), terwijl hun zelfgerapporteerde dwaling aan het einde van zes weken afnam. Ook nam de responstijd over proeven (RTVar) aanzienlijk af voor deelnemers aan het programma - lagere percentages worden geassocieerd met een betere concentratie. De verbeteringen werden ook weerspiegeld in hun hersenactiviteit in termen van positieve veranderingen in belangrijke neurale handtekeningen van aandachtscontrole zoals gemeten door elektro-encefalogram (EEG). De resultaten van het dagelijks 20-30 minuten gebruik van MediTrain waren vergelijkbaar met wat volwassenen normaal bereiken na maanden van intensieve meditatietraining. De deelnemers hadden een verbeterd vermogen om zich op hun ademhaling te concentreren, een verbeterde aandachtsspanne en een verbeterd werkgeheugen. Ze waren in staat om consistenter te presteren op gespecialiseerde tests die werden uitgevoerd na de periode van 6 weken in vergelijking met de controlegroep.

MediTrain is een nieuwe, gepersonaliseerde meditatiebeoefensoftware die kan worden geleverd met behulp van een digitale technologie - een mobiele telefoon of een tablet. In het huidige digitale tijdperk wordt het steeds belangrijker om de aandachtsspanne en het werkgeheugen te verbeteren en vast te houden, wat vooral voor de jongere generatie een uitdaging is geworden door het intensieve gebruik van media, beeldmateriaal en technologie.

***

{U kunt de originele onderzoekspaper lezen door op de DOI-link hieronder in de lijst met geciteerde bron(nen) te klikken}

Bron (nen)

1. Ziegler DA. et al. 2019. Closed-loop digitale meditatie verbetert de aanhoudende aandacht bij jonge volwassenen. Natuur menselijk gedrag. https://doi.org/10.1038/s41562-019-0611-9
2. Universiteit van San Francisco, VS. MediTrein. https://neuroscape.ucsf .edu/technology/#meditrain

SCIEU-team
SCIEU-teamhttps://www.ScientificEuropean.co.uk
Wetenschappelijk Europees® | SCIEU.com | Aanzienlijke vooruitgang in de wetenschap. Impact op de mensheid. Inspirerende geesten.

Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief!

Om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, aanbiedingen en speciale aankondigingen.

- Advertentie -

Meest populaire artikelen

De genetische voorouders en afstammelingen van de beschaving van de Indusvallei

De Harappan-beschaving was geen combinatie van recent...

Homeopathie: alle dubieuze beweringen moeten worden gestaakt

Het is nu een universele stem dat homeopathie...

Maternale leefstijlinterventies verminderen het risico op een baby met een laag geboortegewicht

Een klinische proef voor zwangere vrouwen met een hoog risico...
- Advertentie -
99,813FansLike
69,992volgersVolg
6,335volgersVolg
31abonneesAanmelden