Kākāpō-papegaai: voordelen van genomische sequencing Conservatieprogramma

Kākāpō-papegaai (ook bekend als “uil papegaai(vanwege zijn uilachtige gelaatstrekken) is een ernstig bedreigde papegaaiensoort die inheems is Nieuw Zeeland. Het is een ongewoon dier, want het is de langstlevende vogel ter wereld (kan wel 90 jaar oud worden). Met een gewicht van ongeveer 3-4 kg is het ook de zwaarste, enige loop- en nachtelijke papegaai ter wereld. wereld.

Kākāpō bewoonde Nieuw-Zeeland sinds hun evolutie in isolatie maar hun bevolking daalde snel. In de jaren zeventig waren er slechts 1970 mannelijke kākāpō bekend. Het bestaan ​​van vrouwelijke Kākāpō werd in 18 bevestigd. Dankzij intensief natuurbeschermingsbeheer zijn Kākāpō-papegaaien van de rand van uitsterven gebracht. Hun aantal was 1980 in 51. Tegenwoordig leven er 1995 kākāpō1,2.

Om het natuurbehoud te ondersteunen, werd in 125 het Kākāpō2015+-project opgericht om de genomen van 125 levende kākāpō en enkele belangrijke onlangs overleden individuen te sequencen. Het idee was om het genetisch beheer van kākāpō te verbeteren, met name om de lage reproductieve output (onvruchtbaarheid) en ziekten aan te pakken die het herstel belemmerden. De volledige assemblage op chromosoomniveau van het referentiegenoom van een individuele kākāpō werd in 2018 voltooid3.

In een studie gepubliceerd op 29th In augustus 2023 heeft het onderzoeksteam gerapporteerd dat de genomen van bijna de gehele kākāpō-populatie (vanaf 2018) van 169 kākāpō zijn gesequenced, van 125 levende individuen en 44 opgeslagen monsters. De gegevens op populatieniveau associëren de genetische diversiteit tussen de soorten met specifieke DNA-sequenties die verband houden met eigenschappen zoals ziektegevoeligheid, kuikengroei enz. Dit zou kunnen helpen gezondheidsrisico's eerder te identificeren om een ​​behandeling te plannen die is aangepast aan de individuele kākāpō-vogel. Deze aanpak om specifieke genetische kenmerken te identificeren die cruciaal zijn voor de overleving zou kunnen worden hergebruikt om het behoud van andere te beheren bedreigde soorten4,5.

1. Afdeling Natuurbehoud. Regering van NZ. Kākāpō-herstel. Verkrijgbaar bij  https://www.doc.govt.nz/our-work/kakapo-recovery/
  1. Natuurlijk geschiedenismuseum. De eigenzinnige kākāpō van Nieuw-Zeeland wordt teruggetrokken van de rand van uitsterven. https://www.nhm.ac.uk/discover/new-zealands-quirky-kakapo-are-pulled-back-from-extinction.html
  1. Afdeling Natuurbehoud. Regering van NZ. Kākāpō125+ gensequencing https://www.doc.govt.nz/our-work/kakapo-recovery/what-we-do/research-for-the-future/kakapo125-gene-sequencing/
  1. Universiteit van Otago 2023. Nieuws – Soorten voor uitsterven behoeden – hoogwaardige kākāpō-populatiesequencing biedt een doorbraak in het begrijpen van belangrijke natuurbehoudsgenetica. Verkrijgbaar bij https://www.otago.ac.nz/news/otago0247128.html Geraadpleegd op 29 augustus 2023.
  1. Guhlin, J., Le Lec, MF, Wold, J. et al. Soortbrede genomica van kākāpō biedt hulpmiddelen om het herstel te versnellen. Nat Ecol Evol (2023). https://doi.org/10.1038/s41559-023-02165-y  Voordruk bij bioRxiv doi: https://doi.org/10.1101/2022.10.22.513130