Nobelprijs voor natuurkunde voor bijdragen aan Attosecond Physics

Het Nobelprijs in Physics 2023 is toegekend aan Pierre Agostini, Ferenc Krausz en Anne L'Huillier “voor experimentele methoden die attoseconde lichtpulsen genereren voor de studie van elektronendynamica in materie”.

Een attoseconde is een quintiljoenste van een seconde (gelijk aan 1×10-18 seconde). Het is zo kort dat er in één seconde net zoveel zijn als er seconden zijn geweest sinds de geboorte van de universum

In de wereld van elektronen vinden veranderingen plaats in enkele tienden van een attoseconde. De speciale technologie creëert extreem korte lichtpulsen die kunnen worden gebruikt om de snelle processen te meten waarin elektronen bewegen of energie veranderen in atomen en moleculen.

De bijdragen van de laureaten hebben van de 'attosecondefysica' een realiteit gemaakt die potentiële toepassingen heeft op vele gebieden, zoals de studie van het gedrag van elektronen in een materiaal, elektronica en medische diagnostiek.

Bronnen:

1. Nobelprijs.org. De Nobelprijs voor de Natuurkunde 2023. Beschikbaar op https://www.nobelprize.org/prizes/physics/2023/summary/
  1. Nobelprijs.org. Persbericht – De Nobelprijs voor de Natuurkunde 2023. Geplaatst op 3 oktober 2023. Beschikbaar op https://www.nobelprize.org/prizes/physics/2023/press-release/

Megatooth Sharks: Thermophysiology verklaart zowel de evolutie als het uitsterven ervan