Stephen Hawking herdenken

"Hoe moeilijk het leven ook lijkt, er is altijd iets dat je kunt doen en waarin je kunt slagen" - Stephen Hawking

Stephen W. Hawking (1942-2018) zullen niet alleen herinnerd worden als een ervaren theoretisch fysicus met een briljante geest, maar ook als symbool voor het vermogen van de menselijke geest om uit te stijgen en te zegevieren boven de ernstige fysieke handicap van het lichaam en te bereiken wat wordt verondersteld het ondenkbare te zijn . Professor Hawking werd gediagnosticeerd met een slopende aandoening toen hij amper 21 jaar oud was, maar hij toonde veerkracht over zijn tegenslagen en bleef zijn geest bezighouden met een poging om enkele van de intrigerende wetenschappelijke mysteries van het universum te theoretiseren.

Het idee van zwarte gaten voortgekomen uit de algemene relativiteitstheorie van Albert Einstein. De kosmische objecten zwarte gaten - waarvan wordt gedacht dat ze de grootste raadsels van het bekende universum zijn - zijn extreem dicht, zo dicht dat niets aan hun enorme zwaartekracht ontsnapt, zelfs het licht niet. Alles wordt erin gezogen. Dit is de reden waarom zwarte gaten zwarte gaten worden genoemd omdat niets aan zijn klauwen kan ontsnappen en het ook onmogelijk is om een ​​zwart gat te zien. Omdat zwarte gaten in geen enkele vorm licht of energie uitstralen, in tegenstelling tot alle andere kosmische objecten, zouden ze nooit een explosie ondergaan. Dit betekende dat zwarte gaten onsterfelijk zouden zijn.

Stephen Hawking trok de onsterfelijkheid van de zwarte gaten in twijfel.

In zijn brief getiteld ''Ontploffingen van zwarte gaten?'', gepubliceerd in NATUUR in 19741 kwam Hawking met de theoretische conclusie dat niet alles in een zwart gat wordt gezogen en dat zwarte gaten een elektromagnetische straling uitzenden die Hawking straling, waarin wordt beschreven dat straling uit een zwart gat kan ontsnappen vanwege de wetten van de kwantummechanica. Dus ook zwarte gaten zouden exploderen en omzetten in gammastraling. Hij toonde aan dat elk zwart gat deeltjes zoals neutrino's of fotonen zal creëren en uitzenden. Omdat een zwart gat straling uitzendt, zou je verwachten dat het massa verliest. Dit zou op zijn beurt de oppervlaktezwaartekracht verhogen en zo de emissiesnelheid verhogen. Het zwarte gat zou daarom een ​​eindig leven hebben en uiteindelijk in het niets verdwijnen. Dit zette het lang gekoesterde idee van de theoretische fysici dat zwarte gaten onsterfelijk zijn, neer.

De Hawking straling werd verondersteld geen bruikbare informatie te bevatten over wat het zwarte gat opslokte, omdat de informatie die door het zwarte gat werd opgeslokt voor altijd verloren zou zijn gegaan. In een recente studie gepubliceerd in 2016 in Physical Review Letters, toonde Hawking aan dat zwarte gaten een halo hebben van ' zacht haar' (technisch gezien, kwantumexcitaties met lage energie) om hen heen die de informatie zouden kunnen opslaan. Meer onderzoek hiernaar zou misschien kunnen leiden tot een begrip en een uiteindelijke oplossing van de zwart gat informatie probleem.

Enig bewijs van de theorie van Hawking? Nog geen waarnemingsbevestiging gezien in de kosmos. Zwarte gaten zijn te langlevend om vandaag aan hun einde te worden waargenomen.

{U kunt de originele onderzoekspaper lezen door op de DOI-link hieronder in de lijst met geciteerde bron(nen) te klikken}