Cloning The Primate: Dolly The Sheep een stap voor

In een baanbrekende studie zijn de eerste primaten met succes gekloond met dezelfde techniek die werd gebruikt om het eerste zoogdier Dolly het schaap te klonen.

De eerste ooit primaten zijn gekloond met behulp van een methode genaamd somatic cel nucleaire overdracht (SCNT), de techniek die tot nu toe geen levende primaten voortbracht en die pas halverwege de jaren negentig succesvol was voor het zoogdier Dolly het schaap. Deze opmerkelijke studie1, gepubliceerd in Cel wordt genoemd als een nieuw tijdperk in biomedisch onderzoek en is uitgevoerd door wetenschappers van de Chinese Academie van Wetenschappen, Instituut voor Neurowetenschappen, Shanghai.

Hoe hebben ze gekloond?

primaten (in tegenstelling tot andere zoogdieren zoals koeien, paarden enz.) zijn altijd erg lastig en ingewikkeld geweest om te klonen en er zijn veel pogingen gedaan door onderzoekers die standaard kloontechnieken gebruiken. In de huidige studie optimaliseerden onderzoekers een techniek waarbij ze genetisch materiaal (DNA) van een donorcel in een ander ei (waarvan het DNA is verwijderd), waardoor klonen ontstaan ​​(dat wil zeggen met identiek genetisch materiaal). Deze techniek voor somatische celkernoverdracht (SCNT) is door onderzoekers beschreven als een zeer delicaat proces dat snel maar efficiënt moet worden uitgevoerd om schade aan het ei tot een minimum te beperken. Ze waren in staat om foetale cellen (gekweekt in het laboratorium) succesvol te gebruiken, voordat ze uitgroeiden tot volwassen nakomelingen. Met behulp van deze foetale cellen creëerden ze in totaal 109 gekloonde embryo’s en implanteerden ongeveer driekwart daarvan in 21 surrogaatapen, wat resulteerde in zes embryo’s. zwangerschappen. Twee langstaartmakaken overleefden de geboorte en zijn momenteel enkele weken oud en heten Zhong Zhong en Hua Hua. Onderzoekers probeerden volwassen donorcellen te gebruiken in plaats van foetale cellen, maar die klonen overleefden het niet na enkele uren na hun geboorte. De eerste gekloonde primaat genaamd Tetra2, een resusaap geboren in 1999, werd gekloond met behulp van een eenvoudigere methode die embryosplitsing wordt genoemd, dezelfde techniek waarmee tweelingen op natuurlijke wijze worden verwekt. Deze aanpak had een belangrijke beperking van het genereren van slechts maximaal vier nakomelingen tegelijk. Met de momenteel gedemonstreerde techniek voor somatische celkernoverdracht (SCNT) is er echter geen limiet aan het genereren van klonen!

Nu aap, worden mensen nu gekloond?

Wetenschappers over de hele wereld stellen de onvermijdelijke ethische vraag: mag deze techniek ook mensen klonen? sinds primaten zijn de "naaste verwanten" van de mens. Klonen is een discutabel onderwerp gebleven in medisch en wetenschappelijk onderzoek, aangezien de impact ervan op het menselijk leven enorme implicaties kan hebben en een groot aantal ethische, morele en juridische dilemma's met zich meebrengt. Dit werk zal opnieuw het debat over het klonen van mensen in de samenleving op gang brengen. Veel bio-ethici en wetenschappers over de hele wereld hebben opgemerkt dat het zeer onethisch zou zijn om zelfs maar te proberen een persoon te klonen op dezelfde manier als een volledige schending van de natuurlijke normen en het menselijk bestaan. Het menselijk ras is geobsedeerd door het idee van het klonen van mensen, dat door wetenschappers alleen maar als "waanzin" wordt aangeduid, omdat het klonen van een individu het gekloonde individu nog steeds een heel andere entiteit zou maken. En variatie in onze soort is de belangrijkste reden die deze wereld uniek en prachtig maakt.

De auteurs van deze studie zijn duidelijk dat hoewel deze techniek het klonen van mensen "technisch" kan vergemakkelijken, ze zelf niet de bedoeling hebben om dit te doen. Ze verduidelijken dat het hun voornaamste bedoeling is om gekloonde niet-menselijke primaten (of genetisch identieke apen) die door onderzoeksgroepen kunnen worden gebruikt om hun werk voort te zetten. Desondanks is er altijd angst voor een kans dat het in de toekomst ergens illegaal op mensen wordt geprobeerd.

Ethische en juridische kwesties

Zelfs als we geen rekening houden met de risico's van het klonen van mensen, zijn er verschillende wetten om reproductief klonen te verbieden. Dit onderzoek is uitgevoerd in China, waar wel richtlijnen zijn om reproductief klonen te verbieden, maar geen strikte wetten. Veel andere landen hebben echter geen verbod op reproductief klonen. Om onderzoeksethiek te handhaven, moeten regelgevende instanties over de hele wereld ingrijpen en verschillende richtlijnen opstellen. Sommige wetenschappers zeggen dat het klonen van primaten zelf de kwestie van dierenmishandeling oproept en dat dergelijke experimenten met klonen een verspilling van levens en ook geld zijn, om nog maar te zwijgen van het dierenleed. De auteurs hebben veel mislukkingen meegemaakt voordat ze succes hadden en het algehele mislukkingspercentage wordt vastgesteld op ten minste 90%, wat enorm is. De techniek is erg duur (momenteel kost één kloon ongeveer 50,000 dollar) en is bovendien zeer onveilig en inefficiënt. De auteurs houden vol dat de vraag over het klonen van niet-menselijke primaten moet openlijk worden besproken door de wetenschappelijke gemeenschap, zodat de toekomst duidelijker is in termen van strikte ethische normen.

Het echte voordeel van zo'n klonen

Het belangrijkste doel van onderzoekers is om laboratoria te helpen bij het uitvoeren van onderzoek met aanpasbare populaties van genetisch uniforme apen, waardoor diermodellen worden verbeterd voor het bestuderen van menselijke aandoeningen, waaronder hersenen ziekten, kanker, immuunsysteem en stofwisselingsstoornissen. De techniek kan samen met de tool voor het bewerken van genen - een andere opmerkelijke technologie - worden gebruikt om primaatmodellen te genereren om specifieke menselijke genetische ziekten te bestuderen. Een dergelijke gekloonde populatie zou aanzienlijke voordelen bieden ten opzichte van anders niet-gekloneerde dieren, omdat de werkelijke verschillen tussen een testset en een controleset binnen een onderzoek niet hoeven te worden toegeschreven aan genetische variatie omdat alle proefpersonen klonen zullen zijn. Dit scenario zou ook leiden tot een lager vereiste van het aantal proefpersonen voor elk onderzoek - bijvoorbeeld - 10 klonen zouden voldoende zijn voor onderzoeken waar momenteel meer dan 100 apen worden gebruikt. Ook kan de werkzaamheid van nieuwe medicijnen gemakkelijk worden getest op primaten tijdens klinische onderzoeken.

Klonen is besproken als een mogelijkheid voor het kweken van weefsels of organen voor orgaantransplantaties. De menselijke embryonale stamcellen kunnen echter worden gebruikt om weefsel en organen opnieuw te laten groeien, en theoretisch gezien zou het mogelijk moeten zijn om nieuwe organen uit stamcellen te laten groeien en deze later te gebruiken voor orgaantransplantatie – ook wel 'orgaanklonen' genoemd. Dit proces vereist in werkelijkheid geen daadwerkelijke 'klonering' van het individu en de stamceltechnologie regelt dit volledig door de noodzaak van het klonen van mensen te omzeilen.

De studie staat bol van de mogelijkheden en beloften voor de toekomst op het gebied van primatenonderzoek. Daarom is Shanghai van plan een International Primate Research Centre op te zetten dat klonen zal genereren voor wetenschappers over de hele wereld voor onderzoeksdoeleinden met of zonder winstoogmerk. Om dit grotere doel te bereiken, zijn onderzoekers van plan hun techniek te blijven improviseren door strikte internationale richtlijnen te volgen.

{U kunt de originele onderzoekspaper lezen door op de DOI-link hieronder in de lijst met geciteerde bron(nen) te klikken}

1. Liu Z et al. 2018. Klonen van makaken door middel van somatische celkernoverdracht. Celhttps://doi.org/10.1016/j.cell.2018.01.020

2. Chan AWS et al. 2000. Klonale voortplanting van nakomelingen van primaten door embryosplitsing. Wetenschap 287 (5451). https://doi.org/10.1126/science.287.5451.317

Weerstandstraining op zich niet optimaal voor spiergroei?

Een recente studie suggereert dat het combineren van een hoge belasting...