AVONET: een nieuwe database voor alle vogels

Een nieuwe, complete dataset met uitgebreide functionele eigenschappen voor alle vogels, AVONET genaamd, met metingen van meer dan 90,000 individuele vogels is vrijgegeven dankzij een internationale inspanning. Dit zou een uitstekende bron zijn voor onderwijs en onderzoek op een groot aantal gebieden, zoals evolutie, ecologie, biodiversiteit en natuurbehoud in de biowetenschappen.

Morfologische kenmerken werken samen met de ecologische kenmerken bij het bepalen van de prestaties of geschiktheid van een organisme in een omgeving. Dit begrip van functionele eigenschappen staat centraal op het gebied van Evolutie en ecologie. De analyse van variatie in functionele eigenschappen is zeer nuttig bij het beschrijven van evolutie, gemeenschapsecologie en ecosysteem. Dit vereist echter brede datasets van morfologische kenmerken, hoewel uitgebreide bemonstering van morfologische kenmerken op soortniveau.

Tot dusverre was lichaamsmassa de focus van datasets over morfologische kenmerken voor dieren, wat beperkingen heeft, wat betekent dat het begrip van functionele biologie voor dieren, met name vogels, grotendeels onvolledig was.

Een nieuwe, complete database op vogelstand, genaamd AVONET, met metingen van meer dan 90,000 individuele vogels, is vrijgegeven dankzij een internationale inspanning van onderzoekers.

De meeste metingen voor de database zijn gedaan op de museumexemplaren die over een lange periode zijn verzameld. Van elke individuele vogel werden negen morfologische kenmerken gemeten (vier snavelmetingen, drie vleugelmetingen, staartlengte en onderbeenmetingen). De database bevat twee afgeleide metingen, lichaamsmassa en handvleugelindex die worden berekend op basis van drie vleugelmetingen. Deze afgeleide metingen geven een idee van de vluchtefficiëntie, wat een indicator is van het vermogen van de soort om zich te verspreiden of zich door het landschap te verplaatsen. Over het algemeen correleren de metingen van de eigenschappen (met name van snavels, vleugels en poten) met belangrijke ecologische kenmerken van soorten, inclusief hun voedingsgedrag.

AVONET zal een uitstekende bron van informatie zijn voor onderwijs en onderzoek op een groot aantal gebieden, zoals ecologie, biodiversiteit en natuurbehoud in de levenswetenschappen. Dit komt van pas bij het onderzoeken van 'regels' in de evolutie. De afgeleide metingen zoals de handvleugelindex weerspiegelen het verspreidingsvermogen van de soort naar geschikte klimaatzones. De database zal ook helpen om de reactie van de ecosystemen op de veranderingen in de omgeving te begrijpen en te voorspellen.

In de toekomst zal de database worden uitgebreid met meer metingen per soort en informatie over levensgeschiedenis en gedrag.

Bronnen:

Tobias JA c.s. 2022. AVONET: morfologische, ecologische en geografische gegevens voor alle vogels. Ecology Letters Volume 25, Issue 3 p. 581-597. Voor het eerst gepubliceerd: 24 februari 2022. DOI:  https://doi.org/10.1111/ele.13898

Tobias JA 2022. Een vogel in de hand: datasets van morfologische kenmerken op wereldschaal openen nieuwe grenzen van ecologie, evolutie en ecosysteemwetenschap. Ecologie brieven. Jaargang 25, nummer 3 p. 573-580. Voor het eerst gepubliceerd: 24 februari 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/ele.13960.

Anorexia is gekoppeld aan metabolisme: genoomanalyse onthult